ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Գրում է ցմահ քաղբանտարկյալը

Գրում է ցմահ քաղբանտարկյալը
05.10.2017 | 14:22

Հայկական լեռնաշխարհը ձևավորված է հյուսիսային և հարավային խորհրդանիշներին համապատասխան: Այն իր մեջ պարունակում է ծագումնաբանական, արարչագործական, վերածննդի ավանդությունը: Հայաստանը հատկանշական է որպես հյուսիս-արևելքը խորհրդանշող մի երկիր, որը միավորում է հյուսիսը արևելքին, արևելքը՝ հյուսիսին: Ըստ վաղեմի պատկերացումների, հյուսիսը դիտվում է որպես սկիզբ, մաքրություն, սրբություն և արևելքը՝ որպես արշալույս, վերելք, հուր: Նույնպես էլ հարավ-արևմուտքը դիտվում է երկու ուղղություններով, արևմուտքը՝ որպես մայրամուտ, մահ, անկում, և հարավը՝ որպես աշխարհիկություն, նյութապաշտություն, տարանջատվածություն:

Հայկական լեռնաշխարհի արխետիպային նշանակությունը, հին առաջավոր ասիական քաղաքակրթությունում, էականորեն չի տարբերվում քրիստոնեական նոր քաղաքակրթությանց պատկերացումներում և բացառիկ յուրահատկություններով ձևավորվում է գիտական ժամանակակից մտածողությամբ: Դեռևս Ք.ծ.ա. V-IV հազարամյակներում Հայկական լեռնաշխարհը հանդիսացել է որպես հնդեվրոպական ժողովուրդների ծագման՝ առաջացման նախահայրենիքն ու ակունքը: Այն պայմանավորված է Նոյի, նրա որդի Հաբեթի Եվրոպայի և Ասիայի հյուսիս-արևելյան տարածքները ժառանգելու և Հայկոսների՝ որպես հաբեթյան սերնդի ավագ ներկայացուցիչների այդ տարածքները զբաղեցնելու իրողությամբ:


Հնդեվրոպացիները, լինելով հնագույն առաջավոր ասիական քաղաքակրթություն (մինչև IV հազարամյակները, Ք.ծ.ա.) դրսևորում էին իրենց հատուկ արխետիպային նշանակությամբ: Իսկ սեմիտները՝ աֆրասիական, իմա՝ Նոյի որդիներ Սեմից և Քամից առաջացած սեմա-քամական ժողովուրդները՝ հակառակը, հարավային էին թե առաջավոր Ասիայում իրենց գրաված աշխարհագրական դիրքով և թե ծագումնաբանական առումով, քանզի նրանց նախահայրենիքը աֆրիկյան, հատկապես Սահարայի տարածքներն են:
Հայկական լեռնաշխարհի ճիշտ կենտրոնը կոչվում է Հարք: Դա պայմանավորվում է մի քանի հանգամանքներով, նախ որ Տապան բարձրանալուց առաջ Նոյի տրված այն հարցին, թե «դեպի ու՞ր պիտի գնանք» բարձրյալ Տերը պատասխանեց. «Դեպի աստվածների երկիր» և ապա որ ի սկզբանե այստեղ բնակվեցին «Թորգոմա տան հայրերը»: Հարքից հյուսիս մի փոքր հեռավորությամբ գտնվում են Բյուրակնի լեռները, որին հարավից սահմանակից է Տարոնի շրջանը: Եվ հենց այս շրջանը՝ Հարք-Տարոնը, հանդիսանում է որպես Հայոց լեռնաշխարհի կենտրոն աշխարհագրական իր դիրքով և միևնույն ժամանակ որպես հոգևոր կենտրոն: Այն հատկանշվել է որպես հայոց ոգու ինքնապաշտպանության բնազդով, ազգային պասիոնարիզմի և ոգեղեն էներգիայով սահմանավորված շտեմարանային տարածություն: Վաղնջական շրջանում հենց այս տարածքն է եղել Վիշապաքաղ Վահագնի կենտրոնը: Տարոն աշխարհի Աշտիշատ կոչված վայրում, Քարքե լեռան լանջին էին գտնվում Վահագնի, Աստղիկի և Ոսկեմայր (Ոսկեծին, Ոսկեհատ, Անահիտ՝ Թորգոմի կին և Հայկ նահապետի մայր) աստվածուհու մեհյանները: Միջնադարում այստեղ կենտրոնացավ Սբ Կարապետի «Հովհաննես Մկրտչի» պաշտամունքը: Այստեղ էր նաև Մամիկոնյանների կալվածքը, որը հայոց պատմության մեջ մարմնավորեց հայոց ռազմուժն ու լավագույնս ըմբռնեցին մահով անմահանալու խորհուրդը:


Ըստ Անանիա Շիրակացու «Աշխարհացույցի», հայտնի է, որ Մեծ Հայքը, որը ներառում է Հայկական լեռնաշխարհը, բաղկացած է 15 փոքր աշխարհներից՝ երկրամասերից, որոնք են Բարձր Հայքը, Ծոփքը, Աղձնիքը, Տարոնը, Մոկքը, Կորճայքը, Պարսկահայքը, Վասպուրականը, Սյունիքը, Արցախը, Փայտակարանը, ՈՒտիքը, Այրարատը, Գուգարքը, Տայքը: Այրարատ աշխարհը համարվում է Հայոց ութերորդ Միջնաշխարհ, որը շրջապատված է Գուգարք, Տայք, Բարձր Հայք, Արցախ, Սյունիք, Վասպուրական, Տուրուբերան յոթ աշխարհներով: Հայկական պարը՝ լեռնաշղթան, նշվում է Մեծ Մասիսից դեպի արևմուտք, իսկ աշխարհագրական դիրքը ներկայանալի է որպես յոթ երկրային լեռների պար՝ Պարխար, Արագած, Մասիս, Վարագ, Կորդուք, Սիմ, Գրգուռ, որոնք կազմում են պարիսպ, որի մեջ ութերորդ Աստվածայինը՝ Ծաղկանց կամ Բյուրակն լեռները իրենց Նպատ և Սերմանց լեռնագագաթներով: Բյուրակն լեռնաշղթայի երկգագաթ՝ Սերմանց և Նպատ գագաթները համարվում են երկնքի հենարանն ու երկրային ջրերի՝ չորս գետերի ակունքը: Եվ հենց այստեղ էր գտնվում «Կորուսյալ դրախտը», որտեղ «գետ էր բխում Եդեմից, որը բաժանվում էր չորս ճյուղերի, որպեսզի ոռոգեր պարտեզը: Մեկի անունը Փիսոն էր, երկրորդ գետի անունը Գեհոն էր, երրորդ գետի անունը Տիգրիս էր, չորրորդ գետը Եփրատն էր» (Ծննդ. 2,10-14): Սերմանց և Նպատ լեռնագագաթներից են բխում Փիսոն (հայոց փասիոն=Ճորոխ), Գեհոն=Արաքս, Եփրատ=Արածանի և Տիգրիս գետերը, որոնք իրենց հետ բերում են երկրային կյանքի սերմերը: Տիգրիս և Եփրատ գետերի հովտում, որն ընդունված է կոչել Միջագետք, ըստ ավանդության, գտնվում էր Պարադիզը՝ (պար=շրջան-շղթա. դից=այգի, պարտեզ), դրախտը:


Ըստ հայտնի աստվածաբան Փիլոն Եբրայացու, Եդեմի գետը խորհրդանշում էր Աստծո իմաստությունից բխող բարության առաքինությունը, որը բաժանվելով չորս առանձին գետերի, ոռոգում է ողջ երկիրը և Փիսոնը՝ խոհականության խորհրդանիշն է, Գեհոնը՝ արիության, Տիգրիսը՝ ողջախոհության, իսկ Եփրատը՝ արդարության (Փիլոն Եբր. «Ճառք»):
Հայկական պարը իր մեջ ներառում է խորհրդավոր իմաստներ, սահմանավորում է աշխարհընկալման և միայն այդ աշխարհայացքից դիտարկված համապատասխանորեն արտահայտելու յուրօրինակ բազում խորհրդանիշներ, կոդեր ու արժեհամակարգեր: Հարկ է նշել, որ իբրև կանոն, աշխարհաճանաչողության զարգացման մակարդակն է սահմանագծում մարդկային իմացությունների ուղղահայաց և հորիզոնականի ամբողջական օրինաչափությամբ: Առողջ զարգացում ապահովող յուրաքանչյուր քաղաքակրթության հիմքը հոգևոր-կրթական մշակույթի իրողությունն է: Սա է քաղաքակրթության ներքին զարկերակը, որի իմպուլսները ուղղված են կառավարելու քաղաքակրթության նյութական և հոգևոր մեկ զուգահեռների հավասարազոր առաջընթացը:


Ինֆորմացիայի և նյութի միջև տեղի ունեցած գործուն փոխակերպման մեխանիզմը ձևավորեց ազգի և սրբագույն հայրենիքի գաղափարը, սահմանեց տիրոջ լիիրավ իրավունքով բնակության իր համար նախատեսված շրջանը, որը և ընդունվեց ազգի ինքնաճանաչման գերագույն ակտով: Հայոց լեռնաշխարհի և հայ մարդու միջև ի սկզբանե ունեցավ ոգեղեն և օրգանական փոխադարձ կապ, որը ձևավորեց աստվածազոր ու արարչական Հայկյան ազգային պասիոնարիզմը: Որպես էթնոգենեզ, նրանց գենետիկական կոդերը վաղնջական շրջաններից ժառանգության սկզբունքով շարունակաբար փոխանցվելով սերունդներից սերունդ, հանդիսացել է իբրև փրկության ու վերածննդի, գոյատևման ու ճակատագրի, ոգու և լույսի, հավատի ու կյանքի մեկ ամբողջի հավաքականությունը: Այն դրսևորվել էր մի կողմից որպես աստվածային, ոգեղեն և մյուս կողմից էլ աշխարհիկ, նյութեղեն քաղաքակրթությանց արտաքին կողմնորոշումների հավասարազոր զուգորդմամբ, լինելով էթնո-պասիոնարիզմի ինֆորմացիոն էներգիայի միջուկը:


Հայ-սեմական հակասությանց ու հակամարտությունների, ոգիների աստվածահաճ գոտեմարտերով, ուր հայոց ոգու քարոզչական կամքի, ճշմարիտ կյանքի բարության և անսասան հավատի առանձնահատկությունների մեջ, մինչքրիստոնեական և հետքրիստոնեական ժամանակաշրջանները հատկանշվել են միայն ու միայն կենդանի Աստծո պաշտամունքով, աստվածային զորությունների ավելի քան ճանաչողականության ու բացառիկ տիրապետումով:
Հայերիս գոյապահպանման զարգացման համար մղված հերոսական պայքարների սկզբնական էներգետիկական իմպուլսը միշտ էլ հանդիսացել է ազգային տրադիցիոնալիզմը: Այն հանդիսանում է որպես ազգային ոգու վերականգնման հասարակական նշանակության պրեցեդենտները, իր մեջ համակարգելով կոնսերվատիվ հեղափոխության գլխավոր տարրերը: Պասիոնարիզմը իր մեջ սահմանում է մի կողմից՝ կոնսերվատիվ հեղափոխության, ազատագրական պայքարների, սոցիալական ու գիտական ուժի էներգետիկական պոտենցիալը, որը հատկանշական է իր բացառիկ դրսևորումների մեջ ունեցած բազմաձևությամբ խիստ տարբեր էթնո-սպեցիֆիկ առանձնահատկություններով, տեսակով, ձևով և արարչագործական ինքնադրսևորումներով, իսկ մյուս կողմից էլ ժամանակի և տարածության մեջ հավերժ ընթացող պատմատիեզերական հզոր ցիկլերի, էներգիայի ճառագման և երկրային ռադիոանկման էներգիայի միջև փոխադարձ կապի շարունակականությունը, որը բերել է ինֆորմացիայի և օրգանական նյութի փոխակերպման, գոյության տվյալ վիճակից դիֆերենցման մեխանիզմով հանգեցրել է էթնոգենեզի մի նոր որակական վիճակի:


Քրիստոնեությունը, որը մարդացած Աստծո գաղափարն էր, հեղաշրջում էր մինչ այդ տիեզերքի պատմության ընկալումներն ու փիլիսոփայությունը: Նա իր հետ բերում էր մարդու աստվածացման նախապատրաստության կարևորությունները և բացում ճանապարհը մարդու վերադարձի իր նախամեղսական վիճակին: Քրիստոնեությունը և նախաքրիստոնեական գաղափարափիլիսոփայությունը, որը սահմանվում էր կենդանի Աստծո պաշտամունքով և կարգվում էր Մելքիսեդեկյան (Հայկյան) քահանայության տնօրենությամբ, էապես տարբերվում էր զուգահեռաբար ձևավորված օտար և մարդկության ու քաղաքակրթությանց համար ոչ հարիր աշխարհընկալումներից: Քրիստոսի բերած գաղափարներն ու գաղափարափիլիսոփայությունը արդեն իսկ հայերիս հարազատ էին: Նոյ-Հաբեթոսյան Հայկոսներից սկսյալ մինչև Քրիստոսի ծնունդը այդ բոլոր գաղափարները հիմնովին նստած էին մեր հայ ժողովրդի գիտակցության մեջ և ինչպես որ Եղիշե պատմիչն է նշում՝ «Քրիստոնեությունը մեզ համար չդարձավ հանդերձ, այլ դարձավ մեր մաշկի գույնը»: Մինչդեռ՝ քրիստոնեության ընդունումով դրանք ստացան ոգեղեն էություն և աստիճանաբար բյուրեղացան հայի հավատավոր հոգում:


Հավատը, Աստծո մարդեղենացման, աստվածորդու գոյության ճշմարիտ գիտակցումը ոչ միայն հոգևոր, բարոյական, կրոնական և կամ մշակութային բովանդակություն ունի, այլև պիտի հանդիսանա հասարակական-քաղաքական հզոր գործոն, նոր քաղաքակրթության զարգացման համար: Քրիստոնեության հիմքը ազատությունն է, ընթացքը՝ ազատ անհատականությունների միասնությունը, եկեղեցին՝ միասնությանց համախմբումը հոգևոր միավորման մեջ որպես մեկ ամբողջություն: Եվ հենց սա է պատճառը, որ հայկական կոնսերվատիվ հեղափոխությունը միշտ էլ դրսևորվել է ազգային ազատագրական պայքարներով. այն իր մեջ կրում է կատարսիսը, բարձր հարմոնիայի և տրագեդիայի վերապրումը, որը մաքրագործելով անհատի և ազգի էությունը բերում է հոգու ճշմարիտ ազատագրման՝ իմա՝ աստվածային սկզբնական հոգու էության և Աստծո տված ստեղծարար շնորհների կոչման: Հեղափոխության սրբագույն կոչումը հատկանշվում է իր տեսակի և ձևի մեջ նորի ստեղծարարությամբ, որը չի տանում դեպի ավերչական նիհիլիզմի, և միևնույն ժամանակ էլ, ըստ էության, տարբերվում է թե էմանացիայից, թե ծնունդից: Եթե էմանացիայում տեղի են ունենում ինչ-որ տեղից, ինչ-որ բանի տարածական արտահոսք, նյութի ճառագում և նյութի բաժանում, ապա հեղափոխական ստեղծարարությունը նյութի և էներգիայի տեղաբաշխում չէ: Նույնպես էլ էվոլյուցիոն զարգացման սկզբունքները, որոնք սահմանվում են ոչ թե ստեղծագործության, այլև արդեն ստեղծվածի արդիական տրանսֆորմացմամբ: Եթե քաղաքակրթական զարգացման համար էվոլյուցիան պարտադիր անհրաժեշտություն է, ապա հեղափոխությունը՝ աստվածադիր ազատություն: Այն որպես նորի ստեղծարարություն գլխավորվում էր հիմնականում երեք տարրերով.
1. Ազատության, որի միջոցով է, որ հնարավոր կլինի նորի և կատարյալի ստեղծարարությունը,
2. աստվածային շնորհը, որը բերում է նաև ճշմարիտ կոչման,
3. հոգևոր և ֆիզիկական միջավայրը, որտեղ և իրականացվում է ստեղծարարության արարչագործությունը:


Աստվածամերժ նյութապաշտական հասարակության համար, ազատության աստվածային շնորհը գոյություն չունի: Քրիստոսի կողմից մերժված երեք փորձությունները, մարդկության ողջ պատմության մեջ առկա երեք որակների՝ մարդկային երեք կատեգորիաների հստակ դրսևորումներն են, որոնցով էլ սահմանվում է մարդկային բնության հակասությունների անլուծելիությունը:
Մինչդեռ աստվածային ճանաչումի ստեղծագործության փիլիսոփայությունը սահմանվում է կեցության և Աստծո արարչագործության առարկայական և հոգևոր իրականությունով, առանց որի մտածողությունը տգիտության ստորին որակներում է և մտքի անիմաստ դեգերումները տեղի են ունենում դատարկության մեջ: Հեղափոխական ճշմարիտ ստեղծարարությունը բխում է Աստծուց և անհատին տրված շնորհը՝ տաղանդն ու հանճարը, միջոց էր հանդիսանում ստեղծարարության գործույթին.
Ամենակալ Տիրոջից էին ներգործվում հեղափոխության ակտի կոչը, ազատության և արարչության ձգտումը, առանց որի չկա և երբևիցե չի կարող լինել ստեղծարարական գործույթ: Ազատության նախապայմանը նախ և առաջ հոգու ազատությունն է, որը բազմիցս փաստվել է ազգերի պատմությամբ, որպես ազատ ապրելու և ազատ ստեղծագործելու ներքին մղում: Այն սահմանվում է աստվածային բնությամբ և մերժում է երկրի և ժողովրդի ստրկական որևէ կախվածություն: Այն յուրատեսակ գործուն համակարգ է, որը հատկանշվում է ազգի ոգու հավիտենարժեք ճշմարիտ իմաստնության և նրա մշակութային փիլիսոփայության գործառույթով: Աստվածային էության և ազատագրված հոգու բովանդակության հոգեհարազատությունը հանգեցնում է հոգու, բանականության և ֆորմայի լիարժեք ներդաշնակությունը ազգի որակներում, այն ինքնահոս բնական արտաքին ազդակների և ինքնաբացասման ճանապարհով, հատում է ինքնության հաստատման եզրագիծը:
Եվ հենց այս որակական ճշմարտության պարագայում է կայանում Աստծո նախասահմանած այն իրողությունը, թե. «Ես ասացի, որ աստվածներ եք»:


Արմենակ ՄՆՋՈՅԱՆ
ՀՅԴ-Դրո գործով մահվան դատապարտված

Դիտվել է՝ 17365

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ